linkbuilding
Linkbuilding

Fouten bij linkbuilding (+hoe het wél moet!)

Elk SEO bureau doet aan linkbuilding. Zo niet? Dan is het geen echt SEO bureau. Linkbuilding bepaalt namelijk voor zo’n 70% je posities in Google. Best aan te raden dus, als je hoog wil ranken op het door jou gewenste zoekwoord.

Als een SEO bureau linkbuilding aanbiedt, betekent het helaas niet dat ze ook goed zijn in wat ze doen. Ik kom nog te vaak fouten tegen en zie veel quick wins die te vaak niet worden opgepakt. Zonde! Daarom in dit blog: de meest voorkomende fouten en hoe het wél moet.

De 3 meest voorkomende fouten bij linkbuilding

Er zijn veel meer fouten dan de vijf fouten die ik hieronder voor je ga opsommen. Maar je begrijpt: er is niet altijd ruimte voor tientallen fouten en een uitleg over hoe het wel moet. Ik heb de vijf belangrijkste voor je klaar staan.

1. Relevantie op basis van Domain Authority

DA. Als je je bezighoudt met linkbuilding weet je wat het is. Voor de mensen die het nog niet weten: DA staat voor Domein Autoriteit en is een score van 1 tot 99. MOZ, het platform achter DA, bepaalt aan de hand van een aantal factoren op een website de score. Zo heeft AD.nl een DA van 89.

MOZ DA
Credits: MOZ

Helaas weten veel marketeers inmiddels ook hoe je deze score kunt manipuleren. De gemiddelde huis-tuin-&-keukenblogs hebben steeds vaker een hoge DA, terwijl de content op de website weinig voorstelt.

Hoe het niet moet: Alleen naar het cijfer kijken. Don’t judge a book by it’s cover, laten we maar zeggen.

Hoe het wél moet: Een hoge DA? Kijk naar de content. Reacties? Interne links? Weinig externe links? Geen rare onderwerpen die niet aansluiten op het blog zelf? Kijk kritisch. Een cijfer zegt niet alles.

2. Hetzelfde geldt voor Domain Ranking

Ik gebruik de tool Ahrefs om linkprospects te beoordelen. En met mij vele anderen. Ahrefs heeft zelf de score “Domain Ranking” (DR) in het leven geroepen. Hoe beter je backlinkprofiel, hoe hoger de score. AD.nl heeft een DR van 88. Netjes!

Ook hier hebben marketeers weer snel ontdekt hoe je de boel kunt manipuleren. Door links op veel verschillende startpagina klonen te plaatsen, krik je je DR snel omhoog. Maar waardevol? Niet bepaald. Ook reacties met links (vaak no-follow) voegen weinig échte waarde toe. Maar dat zie je niet als je alleen op het cijfer focust. Dus..

Hoe het niet moet: Enkel naar de score kijken om te bepalen of een website de moeite waard is.

Hoe het wél moet: Maak altijd een lijstje met websites, ongeacht de score volgens Ahrefs. Analyseer vervolgens het backlinkprofiel van elke website. Staan er mooie, autoritaire links tussen? Door een verwijzing op deze website te krijgen, krijg je een deel van de waarde van die autoritaire link mee. Andersom: een backlinkprofiel voor startpagina klonen zou voor flinke alarmbellen moeten zorgen. Blijf daar maar ver vandaan.

3. Alle links naar één pagina

Als je een one-pager hebt, kun je deze fout overslaan. Maar met de komst van een Privacy Policy die je standaard op je website moet hebben staan, lijkt dat me stug. Dus lees vooral nog even door.

Vaak heb je als marketeer één pagina waar je alles op in zet. Een beetje zoals Roulette. En net als bij gokken weet je: het kan een keer verkeerd gaan. Opvallend is dat veel websites enkel links aanleggen naar één pagina. En dan vaak ook nog met één type anchor. De andere pagina’s krijgen bijna geen verwijzende links. Als ik het al raar vind, dan begrijp je dat Google’s alarmbellen al een aantal keer zijn afgegaan.

Hoe het niet moet: Focussen op één zoekwoord en één pagina, zodat je daar snel resultaat mee kunt verwachten.

Hoe het wél moet: Er zijn altijd variaties op het zoekwoord waar je mee wil ranken. Zet die ook eens in, voor meer variatie in je backlinkprofiel. Nog meer variatie is 100% aan te raden. Dit doe je door ook eens naar andere pagina’s te linken. Link je normaliter altijd naar een productpagina? Link ook eens met “bekijk deze website eens”. Door verschillende soorten links naar verschillende pagina’s op jouw website aan te leggen (en dan ook nog eens van kwalitatief goede websites), creëer je een autoritair backlinkprofiel. En dat gaat zorgen voor stijging in online vindbaarheid. Gegarandeerd.

Ze noemen hem ook wel Mark, de marketing man. Op Ranksonic.nl legt hij uit hoe je op duurzame wijze in de top 5 in Google komt te staan. Content, technische SEO, linkbuilding, CSS. Alles komt aan bod.