blog optimalisatie
Linkbuilding,  Vindbaarheid

Hoe ik Wooninspiratieblog.nl help aan betere vindbaarheid

Naast mijn blog, Ranksonic.nl, werk ik ook als online marketeer. Veel mensen denken bij online marketing direct aan B2C bedrijven (webshops bijvoorbeeld) of B2B bedrijven (zakelijke dienstverleners). Vaak vergeten we de blogs, terwijl dat ook echt big business kan zijn.

Zo kwam ik een tijdje geleden Wooninspiratieblog.nl tegen. Dit blog draait om, je raad het al, wooninspiratie. Een blog met veel potentieel, maar er wordt nog niet het maximale uit gehaald. Super zonde! Ik besloot een plan voor ze te maken om hun online vindbaarheid binnen Google te verhogen. Hoe ik dat deed? Dat leg ik je hier uit.

Kwaliteit boven kwantiteit

Op Wooninspiratieblog.nl waren meer dan 250 artikelen gepubliceerd. En je zou denken: tof, daar heb je tenminste wat aan! Helaas waren sommige blogs inhoudelijk minder sterk dan de anderen. En sommige blogs zijn niet eens gelezen. Nooit! Ik besloot samen met de redactie te kijken naar de prestatie van deze blogs.

Om de website zo clean mogelijk te houden, hebben we slecht presterende blogs verwijderd of herschreven als we vonden dat er echt potentie in zat. Zo gingen we van 250 artikelen naar 210 artikelen. Dat ruimt op.

Het technische aspect

Waar ik al op gerekend had: er ontstonden wat technische foutjes. Bij het verwijderen van content hebben we uiteraard gelijk redirects ingesteld. Geen 404-pagina’s dus! Maar er stonden wel nog een hoop interne links in die nu werden doorverwezen naar de homepage. Die moesten worden aangepast, om zo de gebruikersvriendelijkheid van het blog nog iets te verhogen.

Daarnaast gooiden we ook de structuur op de schop. We zagen dat er veel gezocht wordt naar “inspiratie” in combinatie met verschillende kamers in huis. Denk aan:

  • Badkamer inspiratie
  • Kinderkamer inspiratie
  • Keuken inspiratie

Die hebben we daarom direct opgenomen als categorieën en alle blogs opnieuw verdeeld in deze categorieën. Maar daar bleef het niet bij! Er werd namelijk ook gezocht naar verschillende woonstijlen, zoals:

  • Scandinavisch interieur
  • Industrieel interieur
  • Landelijk interieur

Om de website niet te overspoelen met categorieën, hebben we tags toegevoegd en deze aan het menu toegevoegd, zodat ze toch makkelijk te bereiken zijn. Voor de lezer én voor Google.

Nieuwe content kansen direct versterken met linkbuilding

Naast het optimaliseren van de huidige content zijn we ook begonnen met het optimaliseren van nieuwe content. Daarom keken we naar content van concurrenten, de vindbaarheid vanuit Search Console (tip!) en deden we zelf nog een zoekwoordenonderzoek naar aanleiding van de bevindingen die we tegenkwamen.

Om de content direct een boost te geven, hebben we ook linkbuilding ingezet. Hier hebben we deels de hulp van Tristan van WSIE Services ingeschakeld, zodat we ook direct beter zichtbaar zijn in de Belgische zoekresultaten.

Inmiddels scoren we op #2 met “Interieur blog” en “Woon blog” en zijn we wat betreft Branded zoektermen ook steeds beter vindbaar. Het verkeer is in de afgelopen maanden gestegen van gemiddeld 1.500 bezoekers per maand naar 3.500 bezoekers per maand!

Ze noemen hem ook wel Mark, de marketing man. Op Ranksonic.nl legt hij uit hoe je op duurzame wijze in de top 5 in Google komt te staan. Content, technische SEO, linkbuilding, CSS. Alles komt aan bod.